Taneční sdružení ČR


Kontakt

 

Taneční sdružení ČR
Celetná 17
Praha 1
110 00
Česká Republika
Telefon: +420 724 602 763

 

Aktuality
Otevřený dopis ministru kultury ČR PDF Tisk Email
Sobota, 19 Květen 2018 19:42

Stanovisko k ukončení činnosti portálu Opera Plus



 
Ceny Thálie 2017 PDF Tisk Email
Sobota, 19 Květen 2018 19:37

Ceny Thálie 2017


Dnes večer proběhlo v pražském Národním divadle předávání Cen Thálie 2017. V oboru Balet, pantomima a jiný tanečně dramatický žánr cenu získali:

Nikola Márová
Role: Matka
Název inscenace: Svěcení jara (v rámci programu Timeless)
Autor hudby: Igor Stravinskij
Choreografie: Glen Tetley
Premiéra: 20. 10. 2017
Národní divadlo Praha 

V nezvyklé roli na sebe upozornila Nikola Márová. Spojuje se u ní silně výrazové, divoké pojetí postavy matky s bravurním zvládnutím vysokých technických nároků, které na tanečníky klade Glen Tetley. Díky ideální partnerské souhře s Michalem Štípou hladce zvládá náročné, až artistické pasáže s komplikovanými zvedacími figurami. Nominace je s přihlédnutím k jinému mimořádnému výkonu Nikoly Márové v roce 2017, a sice v hlavní postavě ženy v baletu Chvění.

Nominována dále byla Barbora Šulcová (Národní divadlo moravskoslezské) za sólo v choreografii O Balcão de Amor(v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues) a Fanny Barrouquére (Lenka Vagnerová and Company Praha) za sólo v inscenaci Amazonky.

širší nominace:
Jarmila Hruškociová - role Slečna Julie v inscenaci Slečna Julie (Divadlo J. K. Tyla v Plzni)
Veronika Šlapanská - role Štěpka Kiliánová v inscenaci Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice (Divadlo F. X. Šaldy Liberec)
Claire Teisseyre - role Ruská dívka v inscenaci Serenáda v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)
Eriko Wakizono - role Šeříková víla v inscenaci Spící krasavice (Národní divadlo Brno)
Aya Watanabe - za sólo v inscenaci Chvění (Národní divadlo Praha)

Ondřej Vinklát
Role: Vyvolený
Název inscenace: Svěcení jara (v rámci programu Timeless)
Autor hudby: Igor Stravinskij
Choreografie: Glen Tetley
Premiéra: 20. 10. 2017
Národní divadlo Praha

Hned několikrát na sebe v roce 2017 upozornil Ondřej Vinklát. Jako Andrea Vincolati v Poslední večeři udivoval hned několika talenty – jako tanečník, choreograf, zpěvák, pianista i beatboxer. Ve Chvění zase zaujal koncentrovaným výkonem v symbolické postavě muže. Zcela zásadní však byla postava Vyvoleného, kterou tančil ve Svěcení jara. Jde o mimořádný, fyzicky extrémní výkon, v němž se dotýká étosu postavy: tančí v maximální intenzitě do úplného vyčerpání.

Dále byli nominováni Burak Serkan Cebeci (Národní divadlo moravskoslezské) za roli D’Artagnana v inscenaci Tři mušketýři a Rory Ferguson (Divadlo F. X. Šaldy Liberec) za roli Pavla Maliny v inscenaci Petrolejové lampy – Obrazy z Jilemnice.

širší nominace:
Stéphane Aubry - za sólo v inscenaci O Balcão de Amor v rámci programu All That Jazz, Rock, Blues (Národní divadlo moravskoslezské Ostrava)
Karel Audy - role Pan Duval v inscenaci Manon (Divadlo J. K. Tyla Plzeň)
Vojtěch Fülep - za sólo v inscenaci Batacchio (Cirk La Putyka Praha)
Paul Oliver - role Petruccio v inscenaci Zkrocení zlé ženy (Moravské divadlo Olomouc)
Francesco Scarpato - role Vyvolený v inscenaci Svěcení jara v rámci programu Timeless (Národní divadlo Praha)

Cenu za celoživotní mistrovství získal tanečník a pedagog Richard Böhm (*14. 8. 1938).

Žák baletní školy I. V. Psoty, absolvent Taneční konzervatoře Brno 1956. V olomouckém angažmá působil v letech 1956–1964 (od 1959 sólista), v Ostravě 1964–1985. Fyzické dispozice i mužně‑lyrický zjev ho předurčily k rolím prvního oboru. Mezi jeho role patřily Ali Batyr v Šurale (1961), Princ v Popelce (Olomouc 1963, Ostrava 1971) a Labutím jezeře (1965, 1977), Honza v Jak Honza ke štěstí přišel (1965), Pavouk v Pavoučí hostině (1966), titulní role v Ondrášovi (1967), Omar ve Studni lásky(1967), titulní role v Prométheovi (1970), Václav a Girej v Bachčisarajské fontáně (1972), Franz v Coppélii (1973), titulní role v Peer Gyntovi (1973), Princ ve Spící krasavici(1974), Albert v Giselle (1975), Antonius v Antoniovi a Kleopatře (1976), titulní role ve François Villonovi (1976), Frollo v Notre Dame de Paris (1981), Tybalt v Romeovi a Julii (1982) aj.
Pedagogicky působil na Taneční konzervatoři v Ostravě v letech 1973–1981.

Zdroj:
Ceny Thálie
Český taneční slovník. Tanec, balet, pantomima, ed. J. Holeňová, Praha: Divadelní ústav 2001, s. 24

 

 
KULTURA VOLÍ 2017 PDF Tisk Email
Úterý, 26 Září 2017 18:46


Předvolební iniciativa nově vzniklé Platformy uměleckých profesních organizací má konkrétní výstupy.
Anketa deseti otázek na téma „kultura“, zodpovězených třinácti stranami kandidujícími v nadcházejících volbách, byla přehledně graficky zpracována do formy plakátu, v němž lze porovnávat názory a postoje jednotlivých stran ke konkrétním otázkám. Všechny strany se shodují na společenském významu kultury, nutnosti finančně tento resort posílit a všechny chtějí zachovat samostatné ministerstvo a prohlubovat meziresortní spolupráci. Aktuální dění v rámci kampaně můžete sledovat na facebookové události zde.


Plakát s anketou budeme distribuovat v divadlech, na festivalech, v kulturních centrech, tanečních studiích a bude přístupný on-line na stránkách našich členských organizací. Tuto kampaň jsme nazvali Kultura volí 2017 a vyplývá z potřeby hájit současné živé umění a poukázat na nutnost výrazně zlepšit správu kulturní agendy na úrovni státu a samospráv,“ uvádí koordinátorka iniciativy Šárka Pavelková. Platforma uměleckých profesních organizací, kterou tvoří Asociace nezávislých divadel, Vize tance, Herecká asociace a Taneční sdružení ČR spolupracuje s Českým střediskem Mezinárodního divadelního ústavu, nevládní organizace při UNESCO (ITI), které sdružuje všechny profesní organizace z oblasti divadla napříč obory.


V návaznosti na anketu Platformy pořádá české středisko ITI v pondělí 2. října v 15.30 v Divadle v Celetné, Praha 1. debatu zaměřenou na kulturní politiku a dlouhodobé vize podpory umění v ČR vycházející z volebních programů politických stran, které kandidují do PS ČR v říjnových volbách 2017. Diskusi budou moderovat Marta Smolíková, ředitelka Otevřené společnosti o.p.s., a Karel Král, šéfredaktor odborné revue Svět a divadlo a zaměří se nejen na programová prohlášení, ale i na plnění jednotlivých programových bodů a strategických dokumentů.
Účastníky debaty budou zástupci politických stran:
Milena Bartlová, Strana zelených
Daniel Herman, KDU-ČSL
Eliška Kaplický Fuchsová, ANO
Jan Lacina, STAN
Marek Pokorný, ODS
Zdeněk Štefek, KSČM
Dále byli osloveni zástupci ČSSD, TOP09, SPD a Pirátské strany – další diskutující budou upřesněni.

Diskuze je otevřená veřejnosti na základě registrace: zde.
Živý online přenos můžete sledovat na webových stránkách členů Platformy nebo na stránkách

Debata se uskuteční 2. října 2017 od 15:30 do 18:00 hodin v Divadle v Celetné, Celetná 17, Praha 1. Sledovat ji můžete také živě prostřednictvím streamu na www.idu.cz.
Záznam bude dostupný na internetových stránkách www.svetadivadlo.cz a http://iti.idu.cz.
Kontakt pro média: Šárka Pavelková výkonná manažerka AND ČR M +420 774 591 759 E Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
www.vizetance.cz
www.tanecnisdruzeni-cr.cz
www.andcr.cz
www.hereckaasociace.cz

 
MEZINÁRODNÍ DEN TANCE 2016 PDF Tisk Email
Čtvrtek, 28 Duben 2016 21:34

Autorem poselství k Mezinárodnímu dni tance 2016 je: Salã Lemi PONIFASIO

MODLITBA

Dotýkej se vesmíru
Zdroje našeho božství
Jenž ozařuje
Tváře našich předků
A my můžeme spatřit naše děti
 
Rozpínajíc se do výše, šíře i hloubky
Vše spojuje
v našich tělech a kostech
A paměti
 
Země se otáčí
Lidstvo je ve velkém pohybu
Želvy se srocují v tiché přípravě
Srdce je poraněné
 
Tanec ať stane se
Pohybem lásky
Pohybem spravedlnosti
Světlem pravdy

Salã Lemi Ponifasio 
překlad Helena Albertová 
©MAU 
Celý článek... / Read more...
 
Zemřel Pavel Šmok PDF Tisk Email
Pátek, 08 Duben 2016 04:48

Ve věku 88 let zemřel choreograf, pedagog, režisér, zakladatel a dlouholetý umělecký šéf Pražského komorního baletu, mistr Pavel Šmok.

Pavel Šmok se narodil 22. října 1927 v Levoči. Po studiu na Vyšší škole průmyslové, několika semestrech na ČVUT a krátké herecké kariéře v divadle E. F. Buriana se dostal k baletu. Absolvoval taneční oddělení pražské konzervatoře a jako sólový tanečník demi-charakterního typu působil v pražské Armádní opeře a v Plzni.
V letech 1958–61 byl šéfem baletu v Ústí nad Labem, další tři sezóny pracoval v Ostravě. Roku 1964 se stal spoluzakladatelem a choreografem samostatného zájezdového souboru Balet Praha, který byl v tehdejším „východním bloku“ unikátem. Mezi nejvýznamnější díla tohoto období patří Rossiniáda (G. Rossini 1964), Fresky (B. Martinů 1965), Nedbalky (O. Nedbal 1966) a zejména Listy důvěrné (L. Janáček 1968). 
Celý článek... / Read more...
 
<< Začátek < Předchozí 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Další > Konec >>

Strana 1 z 13